Semnale de avertizare la bordul masinii

 

 

Semnale de avertizare la bordul masinii

 

– un subiect banal, in aparenta, dar care poate fi de un real folos, mai ales conducatorilor auto incepatori, carora inca nu le-a intrat in reflex „citirea”/interpretarea semnalelor luminoase care se afla in tabloul de bord al oricarui autovehicul.

Functionarea corespunzatoare a masinii se apreciaza dupa anumite criterii cum ar fi performanta, manevrabilitatea dar si dupa tabloul de bord, la masinile noi mai ales fiind echipate cu foarte multe semnale sub forma de mesaje de avertizare, semnalizari optice sau acustice. Cele mai uzuale sunt prezentate in figura alaturata si ne vom opri cateva secunde la fiecare pentru a vedea ce semnificatie are fiecare si in care cazuri trebuie sa apelam la o firma de tractari auto.

 

Semnale de avertizare la bordul masinii
Semnale de avertizare la bordul masinii

1 – Simbolul reprezinta o avertizare grava, semnalizata prin aprinderea lui intr-o culoare galbena sau rosie (cel din mijloc se gaseste la bordul masinilor pe motorina, EDC insemnand „Engine Diesel Control”) si ne informeaza ca sistemul de control al motorului nu mai functioneaza corect sau nu mai functioneaza deloc! Ce este de facut? Trebuie ajuns URGENT la un Service! Daca nu este unul in imediata apropiere, trebuie oprit motorul si apelat la serviciul de „Tractari Auto”, in caz contrar riscand sa stricam motorul si sa ne coste cu mult mai mult decat pretul unei tractari;

2 – Este unul dintre cele mai grave semnale de avertizare la bordul masinii (alaturi de cel expus mai sus), este de culoare ROSIE si semnifica lipsa presiunii de ulei de ungere a motorului si poate duce la griparea acestuia daca nu se opreste imediat motorul. Este imperativ necesar apelarea la un serviciu de tractare si transportarea la cel mai apropiat service. Cauzele pot fi diverse: omiterea schimbarii uleiului la termenul stabilit, acesta degradandu-se in timp si nemaiputand sa unga eficient motorul, uzura lagarelor, infundarea filtrului de ulei sau functionarea defectuasa a supapei acestuia sau chiar o defectiune aparuta la pompa de ulei. De retinut ca acest semnal este aprins la introducerea cheii in contact dar se stinge imediat ce a pornit motorul, acesta antrenand pompa de ulei si facand presiune in sistemul de ungere.

3 – Este de culoare GALBENA si se refera tot la ulei, semnificand scaderea nivelului uleiului sub marcajul minim inscriptionat pe joja de ulei si este un semnal de gravitate medie, aceasta insemnand ca se poate circula in continuare, cu viteza redusa, nesolicitand motorul, pana la primul PECO, magazin auto sau service, de unde se poate achizitiona uleiul corespunzator (care se presupune ca stiti care este) si se completeaza nivelul pana la marcajul corespunzator. In cazul particular cand nu stiti ce ulei de motor este in baia de ulei, atunci este recomandat sa se apeleze la un Service, unde specialistii stiu ce ulei este necesar (dupa tipul de motor si anotimpul in care sunteti) si sa se schimbe intreaga cantitate de ulei. In nici un caz nu se amesteca doua tipuri de ulei in motor, amestecul rezultat putind avea efecte mai rele decat nivelul minim din motor.

 

Daca aceste semnale de avertizare la bordul masinii v-au starnit curiozitatea, cititi si partea a doua: Semnificatia semnalelor de la bordul masinii – 2

 

Drum bun!