Dezvoltarea automobilului cu abur

Dezvoltarea automobilului cu abur

 

Dezvoltarea automobilului cu abur continua, iar dupa anul 1801, automobilele cu abur iau amploare si incep sa se diversifice cuprinzand noi segmente. Astfel, intre anii 1820 – 1840, in Anglia, apar primele postalioane actionate cu ajutorul aburului, fiind foarte utile si folosite cu succes. In timp s-a renuntat la acestea si s-a dezvoltat sistemul feroviar.

Dupa anul 1840, Charles Deitz construieste tractoarele pe baza de aburi ce pot remorca vagoane de pasageri. Bineinteles ca dupa o perioada si acest sistem a fost preluat si trecut in domeniul feroviar.

Intre anii 1860 – 1880, in SUA se construiesc trasurile pe baza de aburi de catre Harrison Dyer, Rufus Porter, William T. James si Joseph Dixon. Acelasi sistem este folosit si in Anglia si trasurile cu abur erau intalnite in Londra. Acestea aveau in jur de 3,5 metri inaltime, 5 metri lungime, o greutate de 1,9 tone, viteza de 13 km/h si aveau capacitatea de a transporta pana la 8 persoane. Diametrul rotilor avea 2,5 metri si erau proiectate pentru a diminua socurile produse din cauza denivelarilor drumurilor.

O alta masinarie construita si folosita cu succes a fost si locomotiva cu abur. Prima locomotiva este construita intre anii 1780 – 1790 de catre John Fitch (pionierul vapoarelor cu abur). Pana sa se ajunga, insa, la construirea primei locomotive cu abur, a fost necesara imbunatarirea motorului cu abur, un rol important avandu-l inventatorul James Watt iar, dupa cum am mai amintit, Nicolas Joseph Cugnot construieste prima masina actionata cu ajutorul aburului.

Dezvoltarea automobilul cu abur
Dezvoltarea automobilul cu abur – Automobilul atribuit lui Isaac Newton (1860)

Nici Romania nu se lasa mai prejos si in anul 1872 la Resita, se construieste prima locomotiva cu abur. Aceasta a fost construita dupa un proiect al lui John Haswell, a fost numita Resita 2 si avea ecartamentul de 948 mm.

In Anglia, George Stephenson, inaugureaza in anul 1829, prima locomotiva pentru transportul persoanelor care purta numele The Rocket (Racheta) si circula intre orasele Liverpool si Manchester.

In anul 1873 apare primul automobil cu 12 locuri, putea atinge viteza de 40 km/h si a fost construit de francezul Amedee Bollee.

De-a lungul anilor apar noi inventii si imbunatatiri care aduc un plus automobilelor, facandu-le astfel mult mai performante. Astfel se schimba si se imbunatateste sistemul de ghidare a directiei, sistemul de reglare a vitezei si sunt aduse imbunatatiri si sistemului de frana.

Automobilele cu abur ajung sa patrunda in toate tarile dezvoltate cu un avant coplesitor. Sunt construite noi si variate tipuri de masini iar motoarele cu aburi sunt utilizate in toate domeniile industriei.

Dezvoltarea automobilului cu abur ajunge la apogeu, pentru ca dupa anul 1902 incep sa-si faca aparitia si sa se experimenteze motoarele cu benzina iar in 1912, Cadillac introduce demaroarele electrice la motoarele cu combustie interna ceea ce inseamna, practic, caderea pietei masinilor actionate cu ajutorul aburului.

 

Romania si automobilul cu abur este urmatorul articol care sper ca va va interesa!

 

Calatorie linistita!