Romania si automobilul cu abur
Pentru ca tot am vorbit despre motoarele cu aburi si primele automobile propulsate cu ajutorul acestor motoare, sa vorbim un pic si despre inceputurile industriei de automobile din tara noastra.
Foarte putini stiu ca la inceputul secolului trecut, Romania a fost cotata printre primele zece tari care a folosit automobilul, inca din anul 1895. La vremea aceea existau in Bucuresti doua vehicule pe baza de abur care au fost construite de catre compania franceza Gardner Serpollet. Acestea erau doua camioane cu care se transportau diferite materiale.
Aparitia primelor automobile in Bucuresti, se intampla, insa, in anul 1898 si acestea sunt printre primele masini Oldsmobile (de origine americana) si sunt construite de E. R. Olds. Automobilul dispunea de o mansa ce tinea locul volanului iar in ziua de astazi un exemplar se afla expus la Muzeul tehnic din Capitala.
Tot in acelasi an apare in Romania trasura cu motor, adusa de doctorul Tomescu, iar motorul acesteia era amplasat in spate. La vremea aceea, in toata lumea existau doar in jur de 100 de astfel de trasuri.
Ca si in alte tari, si in Romania, vehiculele actionate cu ajutorul aburului castiga repede teren si sunt folosite in diferite scopuri.
In anul 1906, in Bucuresti este adus din Franta de catre Leon Leonida, primul automobil electric ce putea transporta 6 persoane. In acest an, numarul de automobile incepe sa creasca si numai pana la 1 Martie Romania importa 150 de exemplare. Marcile erau de prestigiu: Mercedes, Panhard, Dion-Bouton. In anul urmator, numarul masinilor ajunge la 233, iar pana in anul 1909 se ajunge la 447 de automobile. Cel mai mare numar de masini s-a inregistrat in Ilfov unde existau 50 de exemplare.
Mai tarziu, in anul 1910, isi fac aparitia si camioanele. Primul camion era un Berliet si a fost utilizat la transportul butoaielor cu bere de la Bragadiru.
Conform inregistrarilor din acea vreme, primul automobil inscris din Romania a fost un automobil achizitionat de Gheorghe Basil Assan, si era un fel de trasura decapotabila care avea un motor de 15 CP construit in Belgia la Liege. Si acest automobil il putea vedea tot la Muzeul Tehnic.
De-a lungul anilor, Romania reuseste sa formeze un parc de automobile ce depasea numarul de 1000 de masini, dar cea mai mare parte dintre acestea sunt distruse in timpul Primului Razboi Mondial. Anii de dupa razboi, au fost, insa, benefici si Romania reuseste sa refaca si in acelasi timp sa creasca parcul de automobile iar incepand cu anul 1922 importul creste foarte mult cu o medie de 2000 de automobile pe an. In tara intra autoturisme de marca gen: Chevrolet, Renault, Ford, Fiat.
Prima fabrica de automobile din Romania, ia nastere in anul 1908 la Arad si a fost numita MARTA (Magyar Automobil Reszveni Tarsasag). Terenul a fost pus la dispozitie de catre Primaria Arad iar fabrica a fost construita de catre firma franceza Westinghouse din Le Havre. Aici se produceau autobuze si motoare pentru utilajele feroviare.
Calatorie placuta, oriunde v-ati duce…