Automobilul cu abur

Automobilul cu abur

 

Primul automobil creat de oameni a fost automobilul cu motor pe baza de aburi si a aparut in anul 1769. Dupa cum am amintit si in articolul precedent, acesta a fost si primul automobil care putea transporta si persoane.

Motorul cu aburi este un motor cu ardere externa care, in urma utilizarii energiei termice a aburului, produce lucru mecanic punand in miscare, astfel, vehicolul. In cazul primelor automobile cu abur, presiunea aburilor actiona doar asupra unui capat al cilindrului punandu-l in miscare. Ulterior, pentru a produce forta mecanica, s-au utilizat ambele capete ale pistonului, aceste motoare fiind astfel motoare cu dubla actiune.

Automobilul cu abur - EOLIPILA
Automobilul cu abur – EOLIPILA

Din cate se cunoaste, motorul cu abur a aparut undeva in secolul I i.Hr. si a fost, practic, descoperit de matematicianul grec Heron din Alexandria care a descris eolipila. Eolipila este ”o masina care consta dintr-un tub interior ( de obicei o sfera sau cilindru), cu tuburi curbate prin care este evacuat aburul. Forta rezultata de aceasta expulzare face mecanismul sa inceapa sa se intorca, in conformitate cu legea de actiune – reactiune. De obicei, apa este incalzita in alta camera care este imbinata cu partea din fata cu tuburi prin care este ejectat aburul”.

Din punct de vedere comercial, primul dispozitiv actionat cu ajutorul aburului a fost pompa de apa realizata  in anul 1698 de catre Thomas Savery. Cu acest dispozitiv, la care se folosea presiunea aburului, se putea ridica apa din pamant. Cele mai eficiente modele erau modelele mici si au fost folosite cu succes in statii de forare, mine si in industria textila pentru propulsarea rotilor de apa a masinariilor. Un beneficiu important al acestui motor era costul destul de mic.

Se stie ca primul vehicul cu abur – automobilul cu abur – a fost creat de preotul Ferdinand Verbiest pentru imparatul Chinei si era de fapt considerat o jucarie a imparatului. Aceasta poveste nu este, insa, acceptata de toti istoricii… asa ca ramane una dintre povestile timpului.

 

Automobilul cu abur - Nicolas-Joseph CUGNOT (1771)
Automobilul cu abur – Nicolas-Joseph CUGNOT (1771)

Spuneam tot in articolul anterior ca automobilul cu abur – primul si adevaratul automobil cu abur a aparut in Europa in perioada revolutiei industriale. In acea perioada automobilul cu abur a prins o piata tot mai larga si a jucat un rol din ce in ce mai important in viata oamenilor. In anii 1770 – 1771, francezul Nicolas-Joseph Cugnot a realizat un carucior care era actionat cu ajutorul aburului si care era folosit la transportarea greutatilor. Acest vehicul a fost preluat si de armata utilizandu-l pentru deplasarea tunurilor. Insa, din cauza vitezei prea mici (de maxim 4 km/h) si  a lipsei de autonomie de deplasare s-a dovedit a fi ineficient.

Un automobil bazat pe acelasi principiu a fost si cel realizat de englezul William Murdoch in anul 1784. Proiecte asemanatoare au fost puse pe picioare si de americanul Oliver Evans in anul 1797 si Richard Trevithick care in anul 1801 construieste un gen de locomotiva care circula pe drumurile rutiere si era denumita „The Puffing Devil”. Cu timpul aceasta a iesit din circulatie si a fost redirectionata catre departamentul feroviar, fiind precursoarea locomotivei cu abur din zilele noastre.

 

 

Doriti sa stiti continuarea despre automobilul cu abur, cititi articolul urmator… Dezvoltarea automobilului cu abur!