Sfaturi pentru conducerea motocicletei
Continuand articolul precedent, trebuie sa spunem ca
- Si in cazul deplasarilor cu motocicleta trebuie sa se tina cont de conditiile meteo si de traficul rutier. O atentie marita trebuie acordata deplasarii pe timp de ploaie sau cand exista carosabil umed (dimineata – primavara si toamna). In cazul deplasarii pe timp de ploaie, viteza trebuie permanent adaptata conditiilor de drum, atat din punct de vedere al aderentei cat si al
vizibilitatii. Trebuie tinut cont si de faptul ca la inceputul ploii exista pericolul formarii de mazga, mai ales in portiunile in care drumul principal pe care circulam se intalneste cu drumuri laterale neasfaltate.
- Evitarea conducerii motocicletei atunci cand intervine oboseala – starea de oboseala duce la reducerea timpului de reactie a motociclistului, la pierderea atentiei si de aici, ramanand un singur pas pana la accident. Sa vedem, insa, si cauzele care pot duce la instaurarea oboselii: dumurile lungi pe parcursurile carora lipsesc pauzele, conducerea cu viteza pe o perioada mare de timp, conducerea pe porțiuni cu trafic intens, conducerea in conditii de frig, ploaie sau vreme caniculara.
Indiferent ca sunteti incepator sau motociclist cu experienta, oricat ar fi de tentant, este de preferat sa pastrati viteza optima pentru sectorul de trafic in care va aflati. Astfel va protejati pe dumneavoastra si ii protejati si pe cei din trafic.
Sa vedem si care sunt comenzile motocicletei si care sunt diferentele dintre motocicleta si autovehicului rutier. La motocicleta, comenzile sunt situate pe ghidon: ambreiajul se afla in partea stanga iar acceleratia se afla pe partea dreapta a ghidonului langa levierul de frana fata. Frana spate este actionata de picior si se afla pe partea dreapta iar pedala schimbatorului de viteze este situata la piciorul stang. Atentie mare daca aveti si categoria „B”, unde comenzile sunt cam altfel: piciorul stang, in loc sa schimbe viteza apasa ambreiajul iar piciorul drept apasa si acceleratia!
In alte tari, motocicleta este cel mai practic si principalul mijloc de transport. Asta datorita faptului ca se poate reduce si evita aglomeratia din marile orase.
Pe langa motocicletele de strada, care sunt cele mai raspandite si in care gasim cele mai mute tipuri de motociclete, avem si motocicletele de concurs. Acestea sunt motocicletele pentru teren accidentat (enduro si enduro-touring), motocicletele de competitie (dirt-track, cross, superbike, super sport, super moto), scutere ( motociclete de dimensiuni mai mici si care sunt cele mai ieftine si eficiente mijloace de transport in orase), mopedul (care este un hibrid intre bicicleta si motocicleta).
Conform noului cod rutier „varsta minima pentru obtinerea permisului de conducere este: 16 ani impliniti pentru categoriile de vehicule AM, A1 si B1; 18 ani implinititi, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E si Tr; 20 ani impliniti, daca persoana are o experienta de cel putin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 ani impliniti pentru motocicletele din categoria A; 21 de ani pentru categoriile de vehicule C, CE, D1 si D1E, precum si pentru triciclurile cu motor din categoria A; 24 de ani pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb si Tv.”
Varsta minima pentru conducerea mopedelor este de 16 ani.
Deci, inainte de a va urca pe un vehicul cu doua roti, consultati inca odata cardul de identitate sa vedeti daca va incadrati in Noul Codul Rutier, mai ales daca aveți sub 24 de ani!
Calatorie placuta!