Lumini de avertizare la bordul masinii
5 – Este o avertizare ROSIE, de mai mic impact asupra sigurantei sau integritatii masinii dar importanta in sensul ca nu se poate merge timp indelungat fara a rezolva problema! Despre ce este vorba? Este o semnalizare a incetarii procesului de incarcare a bateriei si, de asemenea, este aprinsa initial dar trebuie sa se stinga in clipa cand este pornit mototrul, acesta actionand alternatorul si
astfel trecand pe refacerea bateriei dupa consumul-soc de la pornire, de sute de amperi! Cauzele sunt multiple, cele mai des intalnite fiind ruperea curelei de transmisie, defectarea bateriei, sau defectarea acumulatorului. Alte cauza care pot opri procesul de incarcare a acumulatorului sunt: contacte imperfecte, borne oxidate, sigurante arse, cleme de fixare ruginite. In cazul unui astfel de defect, prima masura este cea de a opri toti consumatorii inutili sau cei de mai mica importanta, ramanand doar cei absolut necesari, pentru a beneficia de toata energia ramasa in acumulatori si a putea ajunge pana la cel mai apropiat service sau magazin auto, dupa caz.
6 – Exista numai la bordul masinilor cu motor Diesel, este de culoare GALBENA, si avertizeaza asupra defectarii sistemului de supraveghere a functionarii motorului – se aprinde intermitent – sau a ne-functionarii bujiilor incandescente – lumina continua – in cazul in care la un anumit interval de timp de la introducerea cheii in contact, nu se stinge. De retinut ca intervalul de timp de la pornire si pana se stinge este cu atat mai lung cu cat temperatura ambianta este mai scazuta, recomandarea fiind ca sa se porneasca motorul numai dupa stingerea acesteia. Daca in timpul mersului se aprinde continuu sau intermitent, se poate continua drumul pana la primul service.
7 – Este de culoare ROSIE si avertizeaza ca sistemul de franare nu functioneaza corespunzator. Initial este aprins iar dupa pornire trebuie sa se stinga. Cauzele pot fi multiple: lipsa lichidului de frana, circuitele sistemului de franare nu sunt etanse si nu se poate face presiune in sistem, frana de mana trasa, intr-opozitie intermediara. Dupa o verificare la fata locului si, eventual completarea nivelului lichidului de frana in vasul pompei de frana si relaxarea franei de mana, daca lumina de avertizare este in continuare aprinsa, se va merge cu masina in servis, conducand cu mare atentie si cu viteza foarte mica, astfel incat sa se poata ori autovehicolul, la nevoie, cu frana de motor si cu cea de mana.
8 – Semnificatia acestui semnal de avertizare, de culoare ROSIE, este ca frana de mana este trasa (activa) si trebuie inactivata inainte de a porni masina de pe loc. Consecintele plecarii si circularii cu frana de mana trasa sunt destul de grave, are loc o incalzire excesiva a rotilor si a sistemului de franare care poate duce chiar la incendiu sau la deteriorarea sistemului de franare.
In concluzie, trebuie sa circulati numai cu toate luminile de avertizare stinse, orice lumina de la bord insemnand ca ceva este in neregula!
Drum bun!