Despre… tractari auto

In general, cand oamenii ajung in situatia sa apeleze la tractari auto sunt destul de speriati, majoritatea gandindu-se ca un asemenea serviciu trebuie sa fie foarte scump, fiind vorba de autoutilitare mari, de macarale – in unele situatii – de ore tarzii din noapte sau… de tari aflate la destul de multi kilometri distanta!

Fiecare se gandeste, probabil, la solutia universala: “Suna un prieten”, si, intr-adevar, este cea mai buna solutie! Problema consta, invariabil, la selectarea celui mai bun prieten, celui mai in masura sa-i soliciti si sa faca fata la aceasta adevarata provocare: tractarea autovehicolului pana la service.

Daca este vorba de un autoturism, se pare ca problema este mai usoara, dar nu este deloc asa! Daca este o masina mare, din capul locului se renunta la a ideea solicitarii unui amic, pentru ca sunt putini cei care au o astfel de posibilitate. Daca este un autoturism, atunci se apeleaza la ajutorul prietenului, pentru ca, nu-i asa, prietenul la nevoie se cunoaste! Sunt, intr-adevar, cazuri de forta majora care impun o asemenea rezolvare. Si daca sunt, hai sa vedem ce ar trebui sa stie cel aflat intr-o astfel de situatie.

  • Sunt doua feluri de tractari auto la nivel de amator (neprofesionist): cu bara rigida (stanga) si cu cablu, fie metalic fie plastic (sufa). Intotdeauna este de preferat prima solutie fiind mai sigura intrucat inlatura pericolul coliziunii cu masina din fata, care tracteaza, intr-un moment de neatentie sau cand “ne-a furat peisajul” pentru ca nu conducem, nu?
  • Prietenul trebuie sa se priceapa cat de cat la o asemenea actiune pentru ca lui ii revin sarcinile mai dificile: demararea lenta, fara bruscari, franare cat mai rar posibil – de retinut ca se conduce un vehicul de 10-12 m. lungime! – viraje abordate cat mai larg, pentru a nu iesi de pe acostament sau a urca pe bordura sau cobora in santul de pe marginea drumului.
  • In cazul in care sunteti tractat cu sufa, trebuie sa acordati o atentie sporita cablului, care trebuie sa fie in permanenta intins; trebuie sa eliminati posibilitatea de a va apropia nepermis de mult de masina tractoare si de a trece cu rotile peste cablu.
  • Desi pare o sarcina foarte usoara sa conduci o masina care este tractata, nu este deloc asa! Dimpotriva! Soferul masinii tractate trebuie sa aiba o atentie distributiva marita, sa anticipeze necesitatea masinii din fata de a frana sau de a vira, altfel risca sa intre in coliziune cu masina tractoare (daca este tractat cu sufa) sau de a o “impinge” spre cel din fata sau in intersectie (daca este tractat cu stanga), pentru ca sistemul de franare al masinii tractoare nu va putea face fata singur inertiei masinii tractate la care se adauga inertia masinii proprii.
  • Desi se foloseste extrem de des, aprinderea luminilor de avarie este o practica totalmente gresita intrucat, in acest caz, NU se mai poate semnaliza schimbarea directiei de mers! Se folosesc, in cel mai bun caz, becurile de ceata, pentru a mari vizibilitatea masinii pentru cei ce vin din spate.
  • In cazul in care, din diferite motive, nu aveti asigurata alimentarea cu energie electrica, este foarte util sa conectati instalatia electrica la bateria de acumulatori a masinii din fata; este imperios necesar sa aveti semnalizare si, in caz de conditii atmosferice nefavorabile, sa puteti actiona stergatoarele de parbriz, in caz contrar fiind nevoiti sa conduceti cu capul scos afara pe geam!

Deasemenea, pentru a putea efectua aceasta operatiune de tractari auto trebuie sa aveti in vedere ca:

  • Mai intai si mai intai trebuie sa verificam daca nu sunt scurgeri de combustibil. In cazul in care acestea exista, se decupleaza bateria de acumulatori de la instalatia electrica a autovehicolului si NU se incearca macar deplasarea masinii, in acest caz fiind necesara interventia unei firme specializate in tractari auto, care o va transporta cu o autoutilitara cu platforma.
  • autovehicolul tractat trebuie sa indeplineasca toate conditiile impuse de lege pentru a putea circula pe drumurile publice: sa fie inmatriculat, sa aiba inspectiile periodice efectuate la zi si sa aiba taxele platite;
  • soferul masinii tractate trebuie “sa fie sofer”: sa aiba permis de conducere, acesta sa fie valabil si sa fie pentru categoria din care face parte autovehicolul si sa nu fi consumat bauturi alcoolice sau droguri;
  • masina tractata sa nu fie avariata in asa fel incat sa nu poata semnaliza schimbarea de directiei de mers;
  • nu trebuie sa existe defectiuni la sistemul de franare; in cazul in care acestea exista, se va folosi, obligatoriu, bara fixa (stanga) pentru remorcare;
  • autovehicolul tractat nu trebuie sa aiba defectiuni la sistemul de directie sau de rulare, deci trebuie sa fie apt sa ruleze si sa fie condus (sa poata fi virat).

Unele dintre elementele de mai sus sunt greu de depistat de catre un utilizator obisnuit al unui autovehicul, astfel incat trebuie avut in vedere, in astfel de cazuri, ca exista si posibilitatea ca aceasta solutie sa nu fie cea mai potrivita intrucat poate da nastere la situatii si mai dificile in care masina poate fi mai grav avariata prin acest mod de transport sau, si mai grav, sa fie ambele masini implicate intr-un accident de circulatie datorat unei neatentii, a unei sufe insuficient de rezistente sau a unei bare fara posibilitati de prindere suficient de sigure. Daca nu este absolut necesar, apelati cu incredere la celalalt prieten de nadejde: firma de tractari auto. Chiar daca o sa scoateti niste bani din buzunar, merita cu prisosinta intrucat personalul specializat in astfel de operatii va va scuti de multe emotii si riscuri asumate in necunostinta de cauza! Si nu in ultimul rand, veti castiga timp, pentru ca timpul de interventie este de ordinul zecilor de minute, pe cand prietenul poate intarzia iar transportul propriu-zis se va desfasura lent, date fiind conditiile, comparativ cu transportul specializat care se executa intr-un timp cu mult mai scurt. Iar “time is money”, nu?

Daca tot nu sunteti convinsi, cercetati statisticile: numarul accidentelor provocate de amatori din cauza masinilor tractate este mare si in crestere iar numarul accidentelor rutiere provocate de firma noastra este ZERO!