Conducerea economica –
– este, intr-un fel, sinonima cu conducerea ecologica, acesta din urma fiind ceva mai cuprinzatoare (prin masurile referitoare la deseuri), astfel incat acest articol este o continuare a celui precedent, intitulat Despre conducerea ecologica.
Deci:
- Folosirea aerului conditionat trebuie sa se faca doar in cazurile de stricta necesitate si numai la calatorii lungi, utilizarea in oras, cand sunt porniri, opriri si coborari din autovehicul este total ineficienta si duce doar la cresterea consumului de benzina prin incarcarea sarcinii motorului cu antrenarea sistemului de aer conditionat.
- La utilizarea aerului conditionat trebuie sa se regleze instalatia pentru a furniza o temperatura cu 7-10 oC mai mica decat cea ambianta, sa se inchida complet toate geamurile si sa re comute maneta pe recircularea aerului din interiorul autoturismului, astfel ajungandu-se mai rapid la temperatura dorita si, implicit, la oprirea compresorului de aer. De retinut ca o temperatura in habitaclu mai mica cu mai mult de 10 oC decat cea din exterior poate afecta grav pe cei cu probleme cardiace sau chiar la imbolnavire.
- Atentie la fumul scos pe teava de esapament! Daca este de culoare neagra, aceasta inseamna ca masina consuma multa benzina! Daca fumul este albastru, este un indiciu clar si sigur ca aveti un consum ridicat de ulei. In ambele cazuri poluarea este mai mare decat este normal si trebuie luate imediat masuri.
- Arderea defectuoasa sau incompleta duce la o poluare serioasa a mediului, in afara de CO2 eliminandu-se in atmosfera si particule de combustibil!
- Conducerea economica include si modul de schimbare a treptelor de viteza, care trebuie sa se faca succesiv si repede pentru a se ajunge cat mai curand la viteza normala de mers, stiindu-se ca orice turare a motorului duce la consum ridicat si noxe suplimentare in atmosfera. Este de dorit ca schimbarea vitezelor sa se faca la 2000 rot/min. si nu la 3000 rot./min. cand motorul este supraturat. De asemenea, de retinut ca viteza I-a este doar pentru plecarea de pe loc (max. 1500 rot.min/), imediat dupa aceea trebuie schimbat in viteza a II-a.
- Nu va deplasati, nici macar pe autostrada, cu viteze mai mari decat 100-110 km.h (depinde de masina!). In afara turatiilor mari mai apare si cresterea consumului datorita factorilor aerodinamici – franarea aerodinamica, prin frecarea caroseriei cu aerul, care opune rezistenta la viteze mari. Cu cat masina este mai aerodinamica (are coeficientul de aerodinamicitate Cx mai mic, preferabil sub 0,3) cu atat rezistenta aerului la inaintarea masinii este mai mica si, deci, si consumul. Spre exemplificare, Peugeot 407 are Cx = 0,29 iar Ford Fusion are Cx = 0,33.
- Nu se va circula cu portbagajul montat pe autoturim! Acesta inrautateste mult factorul aerodinamic despre care tocmai am discutat! Pentru perioada cand plecati in concediu, achizitionati un portbagaj aerodinamic inchis. Si lucrurile vor fi mai in siguranta, si consumul va fi mai mic.
- Daca situatia impune oprirea pentru o perioada mai indelungata (cale ferata cu bariere, spre exemplu) este mai bine sa opriti motorul, in acest fel faceti economie de combustibil si evacuati mai putine gaze in atmosfera.
Nu sutinem ca am epuizat subiectul despre conducerea economica, dar pe cele mai importante sfaturi le-am trecut in revista; restul o sa le mai descoperiti si singuri!
Calatorie economica!