Cum conducem in siguranta noaptea?
Invatand sa respectam, in afara de regulile de circulatie impuse de lege si pe cele ale conducerii preventive, in functie de conditiile atmosferice, starea carosabilului, conditia fizica pe care o avem si, nu in ultimul rand, a experientei in acest domeniu. Se spune ca esti sofer dupa ce ai parcurs 100.000 km.! Nu stiu daca se poate cuantifica experienta la volan si daca se poate transforma/echivala in/cu numarul de kilometri, dar stiu ca un om invata toata viata si acest domeniu nu face exceptie; si un sofer cu state vechi de „serviciu” la volan se poate intalni cu o situatie neprevazuta careia trebuie sa-i faca fata fara a avea ceva „invataturi” pe care sa le aplice. Dar daca el conduce preventiv, instinctiv va sti cum sa procedeze, pentru ca, uneori, trebuie sa iei o hotarare in fractiuni de secunda si, evident, nu mai ai timp sa te gandesti, actionezi din instinct, iar instinctul se formeaza in ani de zile de conducere preventiva.
Dar sa continuam cu alte masuri ce pot fi luate in aceste conditii specifice: circulatia pe timp de noapte. Deci: cum conducem in siguranta noaptea?
– Poate cea mai periculoasa situatie este atunci cand esti “orbit” de farurile celor care circula din sens opus, care nu inteleg ca nu sunt singuri pe sosea si ca si ceilalti participanti la trafic au aceleasi
drepturi ca si el la vizibilitate si siguranta. Ce trebuie sa facem in acest caz? In prima faza mutam privirea spre marginea din dreapta a soselei, la limita maxima de iluminare a farurilor proprii – pentru a observa eventualele “obstacole”: pietoni, biciclisti, carute – si in acelasi timp micsoram viteza pentru a avea timp si spatiu de franare suficient in caz de necesitate. Daca situatia se prelungeste, avand in vedere ca orbirea poate dura 5-6 secunde si ca in acest timp masina poate avansa cu 15-16 m./sec. adica 75 – 90 m., va dati singuri seama ca solutia este franarea si eventual oprirea pe dreapta pana la trecerea bezmeticului.
– O alta cauza frecventa a accidentelor pe timp de noapte este depasirea. In cazul in care vedem intentia de depasire iar din fata vine un autovehicol, miscoram viteza pentru a-I micsora timpul si spatial de depasire. In cazul in care nu vine nimic din fata, pentru a-l ajuta in efectuarea depasirii putem aprinde faza lunga pana cand ajunge paralel cu noi si poate aprinde el insusi luminile de drum iar noi trecem pe faza scurta pentru a nu-l orbi prin oglinda retrovizoare.
– Daca pe langa faptul ca este noapte mai si ploua, trebuie sa pornim instalatia de climatizare pentru ca se vor aburi geamurile si vizibilitatea va scadea drastic! Sa speram ca ati verificat la plecare ca stergatoarele sa functioneze normal si lamelele de cauciuc sa nu fie deteriorate!
Daca nu v-ati plictisit de atatea sfaturi despre cum conducem in siguranta noaptea, puteti citi si Alte reguli de conducere pe timp de noapte.