Conducerea preventiva si acvaplanarea sau derapajul
Vara este deja undeva in urma si incepem sa ne gandim la zile friguroase si ploioase, care vor crea multe probleme, mai ales conducatorilor auto. Unul dintre fenomele specifice acestor zile, este acvaplanarea.
Acvaplanarea este o situatie extrem de dificila si periculoasa care apare in urma formarii unei pelicule de apa intre asfalt si pneu, datorita uzurii anvelopei si/sau vitezei foarte mari. Acvaplanarea apare la viteze de peste 80 km/h si in acest caz, autovehicului este foarte greu de controlat, nu mai poate fi oprit, iar pentru restabilirea controlului se asteapta sa scada viteza si in nici un caz nu se actioneaza frana.
Pentru a evita astfel de neplaceri, trebuie sa acordati o importanta deosebita anvelopelor, sa tineti cont de starea de uzura a lor si sa adaptati continuu viteza functie de conditiile in care se circula. Alte cauze care conduc la acvaplanare mai sunt si grosimea stratului de apa, temperatura si intensitatea cu care ploua.
Cu cat viteza de deplasare este mai mare cu atat forta cu care se opune pelicula de apa este mai mare si, in acelasi timp, creste si viteza aerului care circula sub autovehicul. In felul acesta se ajunge la tendinta autovehicului de a se desprinde de sol.
Cele mai bune metode pentru reducerea factorilor care duc la acvaplanare sunt schimbarea anvelopelor necorespunzatoare, de cate ori este nevoie si reducerea si adaptarea vitezei la conditiile de trafic.
In momentul in care, totusi, acvaplanarea se produce, trebuie sa se ridice imediat piciorul de pe acceleratie si sa se astepte sa se reduca viteza fara a apasa pedala de frana. In cazul in care nu se ridica piciorul de pe acceleratie, riscul de a pierde controlul volanului este foarte mare. La fel si in cazul in care se actioneaza frana. In acest moment se intra in derapaj si se pierde controlul volanului.
Ca si acvaplanarea, derapajul este un fenomen extrem de periculos care trebuie prevenit si evitat.
Cei mai importanti factori care duc la derapaj sunt:
- Anvelopele – aici discutam de gradul de uzura a anvelopelor si dimensiunea anvelopelor, care sunt in functie de fiecare model de autovehicul.
- Actionarea brutala si brusca a volanului, acest lucru apare la soferii care conduc destul de rar si la cei incepatori.
- Scaderea aderentei soselei – se producerea la trecerea de la un carosabil uscat la un carosabil ud sau cu gheata ori polei.
- Virajul cu viteza mare – este obligatoriu ca la intrarea in curbe sa se ridice piciorul de pe acceleratie pana la jumatatea curbei si dupa aceea sa se accelereze treptat.
In momentul in care s-a intrat in derapaj, se va ridica imediat piciorul de pe acceleratie, schimbatorul de viteze se trece intr-o treapta inferioara si se manevreaza volanul pana la revenirea autovehicului pe directie, dupa care se poate accelera usor.
Este indicat sa prevenim cat putem aceste fenomene care pot conduce la evenimente neplacute in trafic pentru care uneori se plateste cu viata.