Conducere preventiva noaptea

Conducere preventiva noaptea

Noaptea, atat de cautata si apreciata de indragostiti pentru „discretia” pe care o ofera, pentru delatiile pe care le ascunde,este, pentru soferi – amatori sau profesionisti – o perioada foarte grea pentru condus, aparand o multitudine de factori inexistenti ziua! Sfatul universal „Nu conduce noaptea” este valabil cu atat mai mult celor care au probleme de orientare sau de vedere – celor care poarta ochelari de distanta, cu cat numarul diotriilor este mai mare cu atat problemele pot fi mai mari – pentru ca acestia nu reusesc sa sesizeze in timp util biciclisti, pietoni, carute, care circula pe carosabil, unii mai putin semnalizati decat ar fi normal.
Curiozitate: lumina farurilor unui autoturism, oricat de puternica – faza mare – este, totusi, de 3000 de ori mai slaba decat lumina obisnuita, de zi!
Sunt, totusi, multi conducatori auto, in general profesionisti, care prefera sa circule noaptea datorita traficului redus, dar acestia, din experienta, stiu cum sa adapteze viteza la conditiile de trafic, inclusiv cele de iluminat!

Conducere preventiva noaptea
Conducere preventiva noaptea – dusmanul nr. 1: somnul

Sa vedem ce pericole sunt!

– In primul rand, vizibilitatea este redusa la perimetrul iluminat de faruri, adica.. mic-mic fata de ziua, cand se vede la mare distanta si se pot preveni multe incidente;
– Umbrele se alungesc si lumina farurilor nu mai are efectul scontat, pot aparea „capcane” datorita umbrelor aparute „de nicaieri”!
– Efectul de orbire produs de farurile autovehicolelor care vin din sens opus, unele chiar cu faza mare pentru ca respectivii nu vad bine si ignora ca si ceilalti participanti la trafic pot avea aceeasi problema!
– Efectul de orbire care apare in momentul incare un autovehicol din spate aprinde faza lunga, care se reflecta in oglinda retrovizoare;
– Pot fi biciclisti, pietoni, carute sau chiar autovehicole care stationeaza pe partea carosabila, unele semnalizate necorespunzator sau deloc, dar chiar si cele semnalizate pot sa nu fie observate daca in clipa aceea vine o masina din sens opus cu toate farurile aprinse.
– Nu in ultimul rand, pot exista conducatori auto care nu respecta regulile de circulatie si care pot crea probleme mari intrucat pot efectua manevre nesemnalizate sau semnalizate in ultima secunda, cand nu mai pot fi luate in calcul si evitate.
– Marcaje sterse sau ilizibile, greu de observat noaptea;

Conducere preventiva noaptea
Conducere preventiva noaptea – faruri din sens opus: orbire

– Ceata deasa, de „nu vezi la doi pasi”! Sau chiar viscol! Marcajele de pe calea rutiera nu mai pot fi vazute, orientarea se face dupa repere ad-hoc aparute pe traseu: pomi, stalpi, poduri…
– Micsorarea drastica a zonei iluminate in cazul abordarii unor portiuni in panta sau rampa sau in cazul curbelor.
– Aprecierea distantelor este distorsionata noaptea, este foarte greu de apreciat corect ca teste pana la obstacolul din fata, deci este important sa avem in vedere o distanta dubla decat ceea ce ni se pare ca este!
– Pot fi soferi care nu stiu regula de a schimba becul – in cazul in care un far nu mai functioeaza – la farul dinspre axul drumului, pentru a nu fi confundat cu o motocicleta!
– Cel mai intalnit caz: cel ce vine din fata nu schimba pe faza scurta cand se apropie de o masina care circula din sens opus!

Nu am pretentia ca le-am epuizat pe toate, poate cunoasteti si alte cazuri! Totul este sa invatati si din greselile proprii, nu numai din ale altora!

Daca vreti sa stiti mai multe despre conducere preventiva noaptea, ce puteti face in acesta situatie, si sper sa gasiti si ceva ce nu stiti, cititi si „Ce putem face cand conducem noaptea”.