Coeficientii aerodinamici ai autovehiculelor

Coeficientii aerodinamici ai autovehiculelor

 

Este un fapt surprinzator si ciudat in acelasi timp ca nu se vorbeste deloc – nici macar nu apar in specificatiile tehnice! – despre coeficientii aerodinamici ai autovehiculelor, coeficienti care determina nemijlocit performantele si implicit consumul acestora. In schimb se ofera, cu lux de amanunte, detalii despre dimensiunile fizice ale masinii care nu inseamna mare lucru pentru un potential cumparator de autoturism: ampatament, ecartament fata/spate, consola fata/spate, garda la sol, unghiuri de trecere – atac si degajare – unghiul ventral (raza longitudinala de trecere), raza transversala de trecere… Ce stiti despre aceste caracteristici? Nu ar fi mai interesant de stiut cat de greu trece autoturismul aer sau rezistenta pe care o opune aerul la trecerea in mare viteza prin el a acestuia? Doar de acest fapt depinde consumul de combustibil, care creste cu atat mai mult cu cat masina intampina o rezistenta mai mare sau cu cat circula cu o viteza mai mare! Si aici ajungem la coeficientii adimensionali de aerodinamicitate, care depind, in principal, de forma autovehiculului si de viteza cu cere circula. Acestia sunt in numar de sase, definiti de directia pe care actioneaza si de momentele fortelor care actioneaza pe aceste directii: Cx – coeficient de trena, Cy – coeficient de deriva, Cz – coeficient de portanta, Cl – coeficient de ruliu, Cm – coeficient de

Coeficientii aerodinamici ai autovehiculelor
Coeficientii aerodinamici ai autovehiculelor

tangaj si Cn – coeficient aerodinamic de deviere. In general, cand se vorbeste de coeficientul de aerodinamicitate se subintelege coeficientul Cx, care actioneaza longitudinal, pe directia de miscare a autovehicolului, asociat cu rezistenta aerodinamica si prin aceasta fiind cel mai relevant. In literatura de specialitate mai poate fi intalnit si ca Cd insa foarte rar, intrucat aceasta notatie corespunde, in general, coeficientului ce reprezinta rezistenta la rulare datorata turtirii pneului. Cu ce ne ajuta pe noi sa stim cat este factorul Cx, sau cu alte cuvinte, care sunt efectele care ne avantajeaza la o masina cu factorul Cx mic?

In primul rand trebuie sa stim din doua masini, cu exact acelasi motor, cea care are Cx mai mic va atinge o viteza mai mare decat cealalta, pentru ca intampina o rezistenta mult mai mica a aerului la trecerea prin el. Sau, altfel exprimat acest avantaj: dintre cele doua masini cu acelasi motor, care merg cu aceeasi viteza, cea cu Cx mai mic va consuma mai putin decat cealalta pentru ca va trebui sa invinga o rezistenta mai mica a aerului, fiind mai aerodinamica!

Alte avantaje: zgomotul la mers in viteza sau la vant puternic va fi mult redus, frecarea cu aerul fiind mai mica, o tinuta la drum superioara datorata scurgerii optimizate a aerului pe sub si pe deasupra caroseriei, la viteze mari si foarte mari (peste 120 km./h sau 200 km./h) aerodinamica devine extrem de importanta, nu numai din punct de vedere al consumului (foarte diferentiat) ci si al comportamentului rutier si, nu in ultimul rand, caroseria aerodinamica este foarte frumoasa, cu linii line, fluide, impresionante!

 

Vom vorbi in continuare despre coeficientii aerodinamici ai autovehicolelor in… Autoturismele si factorul Cx.