Conducere preventiva toamna

Conducere preventiva toamna

 

Toamna, ca si celelalte anotimpuri, are, pe langa frumusete si belsug si caracteristici proprii de car etrebuie sa tinem seama atunci cand suntem la volan. Este un anotimp mai plin de surprize decat toate celelalte, intr-o singura zi putand trece prin perioade caracteristice celorlalte! Cu atat mai mult cu cat, daca avem de efectuat o calatorie care sa includa mai multe forme de relief, este foarte probabil sa trecem de la ploaie la lapovita, de la carosabil uscat la polei si de la soare cald la ceata… si acesta este riscul pe care trebuie sa-l contracaram prin respectarea catorva reguli care sa ne fereasca de accidente.

Conducere preventiva toamna
Conducere preventiva toamna

Inainte de a vedea despre ce este vorba, trebuie sa mai amintim ca traficul de toamna este, in general, trafic greu, pentru ca, in afara de autoturisme, campania agricola fiind inmomentul ei maxim, putem intalni tractoare cu pluguri, semanatori, tractoare cu remorca pline de produse etc. Atentia maxima trebuie sa fie acordata intersectiilor cu drumurile laterala cu care se intilneste soseaua, in acele locuri, cel mai probabil, asfaltul va fi acoperit cu mazga si noroi, scoase de utilajele agricole cand ies de pe camp. In afara de asta, pe camp mai pot fi cazute din mijloacele de transport, boabe de grau sau porumb, fan, paie sau pur si simplu frunzele cazute din copaci care, impreuna cu umezeala pot alcatui un „covor” pastos si alunecos care micsoreaza foarte mult aderenta pneurilor la calea de rulare. De retinut ca nu trebuie neaparat sa ploua pentru a se forma acest amestec alunecos! Seara si dimineata se formeaza condens intre frunzele cazute datorita diferentelor de temperatura si chiar daca asfaltul pare uscat, se poate intalni o portiune cu acest start de frunze si… derapajul e gata!

Sa nu uitam factorul psihic! Alternarea zilelor mohorate si ploioase cu altele vesele si insorite pot afecta persoanele foarte obosite sau care sunt depresive.

 

Si acum, cateva reguli:

 

  • In primul rand, evident, adaptarea vitezei la conditiile meteorologice si la starea drumului, mai ales dimineata, datorita peliculei de polei care se formeaza pe drum pe portiunile umede;
  • Atentie marita la utilajele agricole care circula pe drum: conducatorii lor nu au o foarte mare experienta in conducerea in trafic si pot efectua viraje bruste si nesemnalizate, ba chiar si fara sa se asigure, pot circula fara semnalizare si pot traversa drumul pe neasteptate;
  • Avand in vedere atentia marita pe care trebuie sa o avem constant, in aceasta perioada, este de recomandat sa plecam la drul odihniti si sa lasam TOATE problemele personale la usa autoturismului!
  • Evitati sau, daca nu este posibil, micsorati viteza in zone cu curenti de aer – pasaje, drumuri in rambleu sau debleu, viaducte, poduri – pentru ca acolo, datorita curentilor se formeaza gheata sau polei.

 

In aceasta perioada este mai valabila ca oricand vorba din popor: „Graba strica treaba”, in cazul nostru poate strica masina si chiar viata!

 

Calatorie fara incidente!